3 nyttige SEO-værktøjer

3 nyttige SEO-værktøjer

Tools Reklame
Billede: Negative Space
Skrevet af: Redaktionen

Ligesom en tømrer ikke er meget værd uden sin værktøjskasse, er mange SEO-folk heller ikke meget værd uden deres værdifulde værktøjer. I denne artikel berører vi tre værktøjer, som rigtig mange SEO-folk sætter stor pris på og forklarer, hvorfor værktøjerne er så værdifulde, som, vi mener, de er.

Hvis man arbejder med SEO, så ved man, at SEO-værktøjer er uundværlige. SEO-værktøjerne er vigtige elementer, når man skal analysere en sides potentiale, effekterne af ens indsats og så videre.

Herunder præsenterer vi dig for tre værktøjer, der - for langt de fleste SEO-specialister - er uundværlige. Vi beskriver kort og godt, hvad de forskellige værktøjer kan, og så kan du jo vurdere, om det er værktøjer, som du bør investere i - hvis det ikke er et gratis et af slagsen.

Screaming Frog

Screaming Frog kan en hel masse. Det er et af de bedste værktøjer til at lave et grundigt SEO-sundhedstjek af ens hjemmeside.

Med værktøjet kan du få overblik over 404-fejl, meta-titler, meta-beskrivelser og meget andet. Værktøjet er i stand til at crawle hele din hjemmeside og komme med nyttige information om hver enkelt URL.

Der er to versioner af værktøjet, både en betalt og gratis udgave. Med den gratis udgave kan du crawle op til 500 sider ad gangen. Dette rækker for mange, men ikke for webshops, som typisk vil have langt flere URL’er.

Hvis man investerer i Screaming Frog, er pengene i vores øjne givet rigtig godt ud. Det er nemlig et nyttigt værktøj, når man skal planlægge SEO-opgaver, og detaljerigdommen i de data, man får, er stor.

Ahrefs

Ahrefs er et voldsomt dyrt værktøj. Til gengæld er det nok også det bedste SEO-værktøj, der findes. Det kan så meget, at vi slet ikke ved, hvor vi skal starte.

Det kan blandt andet give dig overblik over dine og konkurrenternes indgående links. Derfor er det exceptionelt godt til linkprofil-analyser. Derudover har det en indbygget ranktracker samt meget andet.

Der udvikles konstant på værktøjet, og der kommer løbende nye features til dette. Selvom værktøjet koster mange penge, mener vi, at hver og en krone er godt givet ud.

Google Search Console

Dette værktøj er 100 % gratis, og vi er ikke i tvivl om, at det er det bedste gratis SEO-værktøj, der findes.

Med værktøjet kan du blandt andet få overblik over, hvilke indgående links til din side som Google har registreret. Ligeledes kan du se, hvilke søgeord du rangerer på, og hvilken placering du indtager på de pågældende søgeord.

Mange SEO-specialister bruger værktøjet til at få nye ideer til content. Når man arbejder med SEO, vil man nemlig komme til at rangere på søgeordsfraser, som man ikke aktivt stræber efter. I Search Console kan man blive bevidst om, hvorvidt man burde stræbe efter at rangere godt på andre søgeordsfraser end dem, som man allerede går efter.

Dette skyldes, at Search Console giver centrale informationer om antallet af søgninger på de enkelte søgeordsfraser og -ord, og de data, Search Console giver om antallet af søgninger, er mere pålidelige end dem, som man får Keyword Planner og lignende.

Tak til Curvii

Ovenstående artikel er produceret i samarbejde med Curvii. Tusind tak for hjælpen!

Relateret indhold